مطالب مشاوره تحصیلی و...
جمعه 18 فروردين 1391برچسب:, :: 22:36 ::  نويسنده : علیرضا زارع

 

 
« دروس عمومي »
 
زبان و ادبيات فارسي
 
داوطلبان كنكور 91 در رشته‌هاي مختلف بايد براي شركت در اين آزمون، دروس زبان و ادبيات فارسي از دروس عمومي شامل ادبيات فارسي(2) براي كليه رشته‌ها، ادبيات فارسي(3) براي كليه رشته‌ها غير ازعلوم انساني، زبان و ادبيات فارسي (1) و (2) پيش دانشگاهي براي كليه رشته‌ها، ادبيات فارسي(3) ‌تخصصي انساني سال سوم مخصوص علوم انساني، زبان فارسي (3) تخصصي انساني سال سوم مخصوص علوم انساني، زبان فارسي (3) غيراز علوم انساني سال سوم براي كليه رشته‌ها غير از علوم انساني را مطالعه كنند.
 
عربي
 
بنابراين گزارش، درس عربي از دروس عمومي نيز شامل عربي (2) غير از علوم انساني سال دوم براي كليه رشته‌ها غير از علوم انساني، عربي (2) (علوم انساني) سال دوم مخصوص علوم انساني، عربي(3)(غير از علوم انساني) سال سوم براي كليه رشته‌ها غير از علوم انساني، عربي(3)(علوم انساني) سال سوم مخصوص علوم انساني است.
 
فرهنگ و معارف اسلامي
 
منابع دروس فرهنگ و معارف اسلامي براي داوطلبان كنكور 91 نيز شامل قرآن و تعليمات ديني (2)(دين و زندگي) سال دوم براي كليه رشته‌ها، قرآن و تعليمات ديني(3) (دين و زندگي) سال سوم براي كليه رشته‌ها، معارف اسلامي (دين و زندگي) پيش دانشگاهي براي كليه رشته‌ها مي‌شود.
 
زبان انگليسي
 
همچنين از دروس عمومي زبان انگليسي (3) سال سوم براي كليه رشته‌ها و انگليسي 1 و 2 پيش دانشگاهي براي كليه رشته‌ها منبع آزمون درس زبان انگليسي در كنكور 91 است.
 
« دروس تخصص گروه علوم رياضي »
 
رياضيات
 
منابع دروس تخصصي گروه علوم رياضي كنكور سال آينده در درس رياضيات شامل هندسه (1) سال دوم، آمار و مدلسازي سال دوم، هندسه(2) سال سوم، رياضيات(2) سال دوم، حسابان سال سوم، جبر و احتمال سال سوم، هندسه تحليلي و جبر خطي پيش دانشگاهي، حساب ديفرانسيل و انتگرال (1) و (2) پيش دانشگاهي و رياضيات گسسته پيش دانشگاهي است.
 
فيزيك
 
منابع سوالات در درس فيزيك شامل فيزيك (1) و آزمايشگاه سال اول، فيزيك (2) و آزمايشگاه سال دوم، فيزيك(3) و آزمايشگاه (ويژه رياضي) سال سوم و فيزيك (1) و(2) ويژه رياضي پيش دانشگاهي است.
 
شيمي
 
منابع سوالات درس شيمي نيز دراين آزمون شامل شيمي(2) و آزمايشگاه سال دوم، شيمي (3) و آزمايشگاه سال سوم و شيمي (1) و(2) پيش دانشگاهي است.
 
« دروس تخصص گروه علوم تجربي »
 
زمين شناسي
 
به گزارش ايسنا، منابع دروس تخصصي گروه علوم تجربي در درس زمين شناسي شامل زمين شناسي سال سوم وعلوم زمين پيش دانشگاهي است.
 
رياضيات
 
منابع درس رياضيات در كنكور سراسري سال91 نيز شامل هندسه (1) سال دوم، رياضيات (2) سال دوم، آمار و مدلسازي سال سوم،‌ رياضيات(3) (ويژه علوم تجربي) سال سوم و رياضيات عمومي 1 و 2 پيش دانشگاهي مي‌شود.
 
زيست شناسي
 
بنابراين گزارش منابع درس زيست شناسي در اين آزمون هم شامل زيست شناسي و آزمايشگاه (1) سال دوم، زيست شناسي و آزمايشگاه (2) سال سوم و زيست شناسي پيش دانشگاهي است.
 
فيزيك و شيمي
 
منابع درس فيزيك در اين گروه براي داوطلبان كنكور سال آينده شامل فيزيك (1) و آزمايشگاه سال اول، فيزيك (2) و آزمايشگاه سال دوم، فيزيك (3) و آزمايشگاه (علوم تجربي) سال سوم، فيزيك (1) و(2)(علوم تجربي) پيش دانشگاهي و در درس شيمي هم شامل شيمي (2) و آزمايشگاه سال دوم، شيمي (3) و آزمايشگاه سال سوم و شيمي (1) و(2) پيش دانشگاهي است.
 
« دروس تخصصي گروه علوم انساني »
 
رياضيات
 
بر اساس اين گزارش، داوطلبان كنكور 91 در گروه‌هاي علوم انساني بايد براي شركت در آزمون دروس تخصصي گروه علوم انساني در درس رياضيات شامل رياضيات(1) سال اول، آمار و مدلسازي سال دوم، رياضي (ويژه علوم انساني علوم و معارف اسلامي) سال سوم و رياضي پايه پيش دانشگاهي را مطالعه كنند.
 
اقتصاد
 
منابع درس اقتصاد در كنكور سراسري سال 91 شامل اقتصاد سال دوم مي‌باشد.
 
زبان وادبيات فارسي
 
درس زبان وادبيات فارسي هم شامل تاريخ ادبيات ايران و جهان(1) سال دوم، تاريخ ادبيات ايران و جهان(2) سال سوم، آرايه‌هاي ادبي سال سوم، ادبيات فارسي(1) پيش دانشگاهي و ادبيات فارسي(2) پيش دانشگاهي است.
 
عربي
 
بنابراين گزارش، منابع درس زبان عربي رشته‌هاي علوم انساني در كنكور سراسري سال91 شامل عربي 2(ويژه علوم انساني) سال دوم، عربي (3) (ويژه علوم انساني) سال سوم و عربي (1) و(2) پيش دانشگاهي است.
 
تاريخ
 
منابع درس تاريخ نيز شامل تاريخ ايران و جهان (1) سال دوم، تاريخ ايران و جهان (2) سال سوم و تاريخ شناسي پيش دانشگاهي مي‌شود.
 
جغرافيا
 
بنابراين گزارش، منابع درس جغرافيا هم در اين آزمون شامل جغرافياي (1) سال دوم، جغرافياي (2) سال سوم و جغرافيا پيش دانشگاهي مي‌شود.
 
علوم اجتماعي
 
منابع درس علوم اجتماعي شامل جامعه شناسي (1) سال دوم، جامعه شناسي(2) سال سوم و علوم اجتماعي (جامعه شناسي نظام جهاني) پيش دانشگاهي است.
 
فلسفه، منطق و روانشناسي
 
منابع درس فلسفه در كنكور سراسري سال91 نيز شامل فلسفه سال سوم، فلسفه (آشنايي با فلسفه اسلامي) پيش دانشگاهي، در درس منطق شامل منطق سال سوم و در درس روان شناسي شامل روان شناسي سال سوم مي‌شود.
 
 
 

 

جمعه 18 فروردين 1391برچسب:, :: 22:20 ::  نويسنده : علیرضا زارع

 

شيوه هاي تست زني


تست ها به چند دسته تقسيم مي شوند تست هاي سرعتي ، تست هاي طبقه بندي شده ، تست هاي معلم ساخته ، تست هاي خود ساخته و ..... .

البته اين تقسيم بندي ها از ديدگاه هاي متعدد است و اين مقاله نيز امكان پرداختن كامل به موضوع تست را ندارد اين موضوع نيازمند يك مقاله مجزا مي باشد زيرا اصل كار در اين جا خلاصه گويي و مختصر نويسي است در كنكور سراسري سرعت در تست زدن عامل موفقيت است و بدون مهارت تست زني تقريبا كسي نمي تواند در كنكور موفق شود .

نكته مهم در تست زدن اين است كه قبل از تست زدن بايد دروس را به دقت مطالعه كرد و بدون مطالعه دروس ، زدن تست كاري بيهوده و حتي مضر است. تست زدن در زمان هاي متعدد تكنيك هاي خاص خود را دارد مثلا تست زدن در منزل نكات و شيوه هاي خود را دارد و تست زدن در جلسه كنكور شيوه ديگر.

الف- تست زدن در منزل


بعد از مطالعه هر بخش با فاصله 48 ساعت سعي كنيد تست هاي طبقه بندي شده متناسب و مرتبط با آن بخش از كتاب را بزنيد براي تست زدن دقيقا شرايط كنكور را ايجاد كنيد يعني در همان زمان و شرايط مثل كنكور تست بزنيد .

 

در مرحله اول سعي كنيد تست ها را با خودكار آبي و در زمان مقرر بزنيد و در مرحله دوم تست ها را با خودكار قرمز در وقت آزاد و سپس آنها را تصحيح كنيد پي خواهيد برد كه بسياري از اشتباهات شما اثر بي دقتي و يا عوامل ديگر بوده است بايد اين اشتباهات را يادداشت كنيد و سعي كنيد تكرار نشود .

در اين مرحله چنانچه توانسته باشيد بيش لز 90% تست ها را درست پاسخ دهيد مطالب آن بخش را خوب فهميده ايد در صورتي كه بين 60% تا 90% پاسخ دهيد لازم است خلاصه مطالب را يك مرتبه ديگر بخوانيد و چنانچه كمتر از 50% پاسخ داده باشيد لازم است مطالب آن بخش را به طور كامل دوباره مطالعه كنيد .

ب- تست زدن در جلسه كنكور


توجه داشته باشيد در جلسه كنكور شما بايد صحيح ترين جواب را انتخاب كنيد نه جواب صحيح را لذا دقت در ضمن مطالب و دقت در فهم سؤال بسيار مهم است .

قبل از زدن تست كليه جواب ها را بخوانيد. صحيح ترين جواب همان جوابي است كه در مرحله اول به آن مي رسيد تست ها را كد بندي كنيد. تست هاي آسان را اول بزنيد. تست هاي متوسط را بعد از آن و تست هاي مشكل را در پايان وقت به آن بپردازيد نبايد فراموش كنيد كه تست ها ارزش يكساني ندارند .

تست هاي مشكل ارزش بالاتري جهت پاسخ دادن دارند ولي با شانس و تصادفي به تست ها پاسخ ندهيد . تست هاي آسان چون توسط اكثر افراد پاسخ داده مي شوند علل رتبه هاي بالا نخواهند بود . عموما تست هاي مشكل هستند كه ديگران پاسخ نمي دهند عامل برتري ما بر ديگران خواهند بود .

در انتقال تست ها به پاسخ نامه نهايت دقت را داشته باشيد چون ممكن است خطاي ديد ايجاد گردد . جهت صرفه جويي در وقت هر ده تست را پس از زدن در دفترچه يكباره به پاسخ نامه منتقل نماييد . سعي كنيد دقت خود را فداي سرعت نكنيد همه سؤالات و همه پاسخ ها و همه مطالب دفترچه را به دقت بخوانيد .

 

 

 

جمعه 18 فروردين 1391برچسب:, :: 22:1 ::  نويسنده : علیرضا زارع

توصیه به کارشناسی :

۴. توصیه به داوطلبان رشته تجربی: درس زیست شناسی درس اصلی شماست سعی کنید این دروس را هر روز در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید پس از زیست شناسی، درس شیمی قرار دارد دروس ریاضی و فیزیک را کنار نگذارید و حتی اگر دانش آموز ضعیفی هستید درس ریاضی را از برنامه تان حذف نکنید.

۵. توصیه به داوطلبان رشته ریاضی: حساب دیفرانسیل و فیزیک اهمیت تعیین کننده ای در کنکور دارند. اما به هندسه و ریاضیات گسسته کم توجهی نکنید بسیاری از داوطلبان ریاضی به این دروس اصلا اهمیت لازم را نمی دهند و فکر می‌کنند دروس اختصاصی فقط حساب دیفرانسیل و فیزیک است. در تستهای دروس هندسه، ریاضیات جدید (گسسته یا جبر و احتمال) و مثلثات، با تلاش کمتر می‌توانید نتیجه بهتری بگیرید زیرا میزان تنوع طرح سوال در دروسی که اشاره شد نسبت به حساب دیفرانسیل کمتر است و با اینکه مسائل تشریحی در این دروس دشوارتر است ولی اگر داوطلبی پایه درسی متعادل داشته باشد می‌تواند در کنکور نتیجه بهتری بگیرد. در صورتیکه بسیاری از داوطلبان رشته ریاضی به دلیل علاقه بیشتر به حل مسائل حساب دیفرانسیل یا مکانیک می‌پردازند و با تصور دشوارتر بودن دروس هندسه یا مثلثات این دروس را کنار می‌گذارند. مجدداً تکرار می‌کنیم میزان تنوع و انواع در دروس مثلثات، هندسه و ریاضیات گسسته کمتر است و اگر پایه متوسطی دارید با تمرین تستهای طبقه بندی شده می‌توانید نتیجه خوبی در این دروس بگیرید. متأسفانه بسیاری از داوطلبان ریاضی درس شیمی را به کلی فراموش می‌کنند و کنار می‌گذارند که اندیشه ای کاملا اشتباه است. اشکال دیگر کار داوطلبان ریاضی بی توجهی به دروس عمومی است که در دوره نوروز باید به جبران این ضعف بپردازند.

۶. توصیه به داوطلبان رشته انسانی: دروس جامعه شناسی، روانشناسی و فلسفه در گروه انسانی بخشی از دروس اختصاصی است که داوطلبان این گروه در آنها بالاترین درصدها را به دست می‌آورند اما مشکل عمده گروه انسانی، کم توجهی به دروس عمومی است. توصیه می‌کنیم دروس عمومی را جدی تر بگیرید و اگر در دروس ریاضی و آمار و زبان پایه ضعیفی دارید در ایام نوروز به جبران این ضعف‌ها بپردازید.

جمعه 18 فروردين 1391برچسب:, :: 18:29 ::  نويسنده : علیرضا زارع

اصول و مهارتهای مطالعه:

 

1- بهتر است محیطی نسبتا ثابت و خلوت وبا نور کافی و تهویه کافی  و مناسب برای مطالعه در نظر گرفته شود.

2- بهترین وضعیت برای خواندن و مطالعه حالت نشستن به روی زمین و تکیه به دیوار و یا نشستن بر روی  صندلی  میباشد.و حالتهای لمیدن  و دراز کشیدن مقدمه خواب است نه مطالعه.

 

3- بهتر است برای دروس  حفظی مثل دینی و زیست  شناسی و... مطالب ابتدا چند بار از روی آن خوانده شود و سپس مطالب از جلوی چشم پنهان شده و بارها به خود پس داده شود و برای درس فهمیدنی مثل ریاضی و فیزیک مطالب در ابتدا چند بار از رو خوانده شده و سپس کاغذ و قلم را برداشته و تمرین های کتاب حل شود.

4- هیچگاه نباید مطالب درسی با دوستان در یک زمان با هم مطالعه شود ولی بعد از مطالعه انفرادی میتوان مطالب را به بحث کشید و سوال و جواب نمود.

5- هر 45 دقیقه مطالعه یک استراحت 10 الی 15 دقیقه در نظر گرفته شود و دروس شبیه به هم در کنار هم مطالعه نشود.

6- در هنگام مطالعه باید مطالب مهم به زبان خود نوشته و یادداشت برداری نمایید و در حاشیه کتاب یا دفتری جداگانه نوشته شود. ضمن اینکه مطالب مهم از غیر مهم با کشیدن خط یا داخل گیومه قرار دادن یا زدن علامت ضربدر یا حرف (م) مهم مشخص گردد.

7- سعی کنید در مطالعه از تمام حواس  کمک گرفته شود یعنی اگر مطلبی را با چشم ببینیم وبا گوش بشنویم وبا دست لمس کنیم سریعتر وبهتر  یاد می گیریم .

8- یادگیری معنا دار بر یادگیری طوطی  وار اولویت دارد.

9- بهتر است مطالب ابتدا به صورت کل خوانده شود و سپس به جزئیات آن توجه شود.

10- در خواندن برای فهم بهتر می توانیم از قدرت تمثیل و تجسم و... استفاده کنیم.

11- در هنگام مطالعه در حد امکان نباید بلا فاصله برگشت به عقب  داشته و مطالب را همان لحظه تکرار نمائیم. بلکه باید مطالب را تا انتها مطالعه و  سپس آن را مجددا مرور نماییم.

12- طبق قانون انرژی و مصرف بهینه آن بلند خواندن و راه رفتن هنگام مطالعه و... موجب خستگی زودرس شده و علاوه بر کم شدن کمیت  مطالعه کیفیت آن را هم کاهش می دهد.

13- در حین مطالعه باید عادت های غلط  و نامناسب تدریجا کنار برود و به جای آن روش های صحیح جایگزین گردد.  و این تغیرات باید تدریجی و مورد رضایت فرد باشد.

14- در مورد چگونگی مطالعه دروس عربی و انگلیسی نیز بهتر است لغاتی را که معنی آنها را نمی دانید و برایتان مهم می باشد را بر روی یک کاغذی بنویسید و معنی آن را در پشت برگه نوشته تا یادگیری بهتر انجام شود.  

در پایان برایتان آرزوی سلامتی وموفقیت در تحصیل وزندگی  را برای شما از خداوند متعال خواستارم.

جمعه 18 فروردين 1391برچسب:, :: 17:59 ::  نويسنده : علیرضا زارع

به علت اینكه سوال ممكن است نمره منفی داشته باشد مثلا 3غلط 1 پاسخ صحیح از بین می رود پس به نكات زیر توجه كنید .

 

-          مطالعه به صورت دقیق یا كامل :ساقه یا تنه سؤال را خوانده وسپس به صورت كامل 4 گزینه رامطالعه نماییم پس از مطالعه این 4 گزینه :

1-     اگر دقیقا پاسخ صحیح راشناسایی نموده ایدبدون فوت وقت پاسخ صحیح رابه پاسخ نامه منتقل می نماییم (به صورت كامل)

2-     در صورتیكه بین 4 گزینه شك داشتید كه صحیح یا غلط می باشد اگر نمره منفی دارد از علامت گذاری خودداری كنید.

3-در صورتیكه از بین 4 گزینه مطمئن هستید كه 2 گزینه غلط است وبر روی 2 گزینه شك دارید ابتدا اگر شك بر یك گزینه غالب است آن را علامت گذاری نموده واگر شك وی 50 درصد 50 درصد است به صورت تصادفی یكی را علامت زده ودیگر آن را تغییر ندهید.

-          معمولا اولین پاسخ ها صحیح ترین پاسخ بوده وهنگامی باید دست به تغییر آن زد كه مطمئن باشید آن پاسخ غلط است .

-          در تست زنی سرعت ودقت وقدرت جزءعوامل مهم به شمار می رودا.

-          به همراه داشتن مداد پاك كن مرغوب ومداد مشكی نرم الزامی است.

-          با توجه به اینكه دستگاه های كارت خوان با حساسیت متوسط تنظیم می شوند لذا از علامت گذارری كمرنگ كارت پاسخ در حساسیت كم به معنای سفید بودن ودر حساسیت بالا پاك نكردن كامل یك پاسخ غلط به معنای پاسخ درست تلقی می شود پس اگر سؤالی را پاك كردید به خوبی پاك كنید تا نمره شما كم نشود.

-          علامت زدن 2 پاسخ غلط محسوب شده و33صدم نمره منفی برای فرد در نظر گرفته می شود وسفید رد كردن پاسخ حالی خنثی دارد ونه امتیازی كم می شود ونه امتیازی اضافه می شود.

-          مرور وچك كرئن پاسخ ها درصورت وجود وقت اضافه مطلوب بوده وسعی نمایید موضوعات درسی را اولویت بندی كنید .

-          بهتر است در ابتدا به سراغ موضوعات درسی بروید كه به خوبی مطالعه  نموده وبر آن مسلط هستید.ولی باید حواستان باشد كه جا بجا نزنید وشماره پاسخ آن درس را بدانید از شماره چند تا چند است.

-          كلمه های خاص در سؤال را در نظر داشته باشید مثل كلمات منفی یا عباراتی مثل همیشه وگاهی اوقات وبه ندرت وهرگز و.... كه به شما در پیدا كردن گزینه درست كمك می كند.

-          سوالهایی را كه شك دارید وجوابش را یادتان نمی آید 2 كار انجام دهید:

1-     آن سؤال را علامت بزنید تااگر وقت شد برگردید وبه آن جواب بدهید ودر پاسخنامه هم ردیف مربوط به آن سؤال را خالی بگذارید.

2-     سعی كنید سوال رابه دقت بخوانید وخودتان قبل از اینكه جواب هارانگاه كنید به سؤال پاسخ دهید وبعد بدون توجه به پاسخ های غلط جواب درست را انتخاب كنید.

جمعه 18 فروردين 1391برچسب:, :: 17:52 ::  نويسنده : علیرضا زارع

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 10
بازدید کل : 14299
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


<-PollName->

<-PollItems->