مطالب مشاوره تحصیلی و...
جمعه 8 دی 1391برچسب:, :: 22:7 ::  نويسنده : علیرضا زارع

به علت نزدیکی به امتحانات نیمسال اول به چند سوال مربوط به امتحانات و کاهش اضطراب  امتحان پاسخ داده می شود امیدوارم که بتواند کمکی به شما در جهت هرچه بهتر شدن نتیجه امتحان باشد.

سوال اول:  برای کاهش اضطراب درجلسه امتحان چه کنیم؟

پاسخ: اولا": تا حدودی اضطراب قبل ویا حین امتحان طبیعی است واگر این اضطراب باعث فراموشی نشود مشکل مهمی نیست دوما":اینکه باید بین ترس از امتحان (یعنی اینکه دانش آموز برای حضور در جلسه امتحان به اندازه کافی مطالعه  نکرده وعلائم اضطراب را نشان می دهد )واضطراب امتحان  تفاوت قایل شویم.سوما":اگر احساس می کنید که درجلسه امتحان آن قدر اضطرابدارید که مانع کارتان می شود وباعث افت شدید نمره های درسی شما میشود نکات زیر را رعایت کنید:

1-در شب امتحان وروز قبل از امتحان به مرور مطالب بپردازید نه خواندن عمیق زیرا خواندن عمیق در روزهای قبل از امتحان باید انجام شود.

2-چند ساعت قبل از امتحان مطالعه نکنید(حداقل 2 ساعت)

3-در جلسه امتحان به موقع ومجهز حاضر شوید یعنی وسایل لازم را به همراه داشته باشید نه اینکه مثلا" در امتحان ریاضی خط کش یا پرگار یا ماشین حساب رابه همراه نیاورده باشید ومدام از بغل دستی خود آن را بخواهید که  مراقبین به شما تذکر  می دهد وباعث اضطراب شما شود.

4-پس از دریافت برگه امتحان نام ونام خانوادگی وسایر اطلاعات مورد نیاز را بنویسید وبه سخنان معلم در مورد امتحان به دقت گوش دهید

5- مشاوران جهت چگونگی پاسخ دادن به سوالات امتحان دو نظر دارند :گروهی معتقدند که در ابتدا شروع به خواندن همه سوالات کنید و وقتی به سوال ساده ای رسیدید که جوابش را می دانید آنرا پاسخ دهید وبعد تا آخرین سوال پیش بروید وبه همه سوالات ساده جواب دهید سپس برگردید وبه سوالات متوسط جواب بدهید وسرانجام به  سراغ سوالات مشکل بروید وآنها را جواب بدهید.
گروهی دیگر معتقدند که کلیه  سوالات را نباید خواند چون  ممکن است جواب سوال اول را بدانید وبه خاطر اینکه کل سوالات دیگر را می خوانید ممکن است جواب سوالت قبلی که می دانستید فراموش کنید پس بهتر است که  یکی یکی  سوالت را به جلو بروید وجواب بدهید واگر جواب را بلد نبودید آن را علامت بزنید بعد در آخر سر  برگردید وآن را جواب بدهید

6- اگر اضطراب شدید دارید از خودگویی مثبت استفاده کنید مانند این جملات((من سعی خودم را می کنم انشاءالله موفق می شوم و... )) واز جملات منفی از قبیل ((بد بخت شدم یا خیلی بد شدو...))استفاده نکنید.

7-اضطراب اضافی برای خود ایجاد نکنید مثلا" در جلسه امتحان سعی نکنید به دوستان خود کمک کنید ویا بر عکس از آنها کمک بگیرید (به  عبارت دیگر تقلب نکنید)چون باعث اضطراب بیشتر شده و.ممکن است برگه امتحانی شما توسط مراقبین گرفته شود.

8-پس از پاسخ به همه سوالات مجددا" برگردید ویک بار دیگر سوالات را به دقت بخوانید وپاسخها را مرور کنید.

به هر حال این نکات جهت کاهش اضطراب شما در امتحان ارائه شد انشاء ا... که بتواند به شما در بهتر پاسخ دادن به امتحانات کمک کند.


سوال دوم: چه کنیم در امتحان بی دقتی نکنیم؟
 

پاسخ: برخی از دانش آموزان جسمشان در امتحان است ولی فکرشان کمتر حاضر است وبرخی آن قدر عجله دارند که حتی ممکن است سوالات را جابجا پاسخ دهند و....
برای مقابله با این بی دقتی ها موارد زیر توصیه می شود:

1- آمادگی روانی برای امتحان :دو ساعت قبل از امتحان مطالعه نکنید.بادوستانتان جر وبحث نکنید ویک ربع قبل از امتحان در محل امتحان حاضر شوید وفکر خود را روی نقطه ای متمرکز کنید .از حرف زدن با اطرافیان اجتناب کنید.
2- آمادگی جسمی در امتحان: قبل از امتحان بدنتان را کاملا"شل کنید وبه صندلی تکیه دهید وپاهایتان را در وضعیتی راحت قرار دهید.
3-آمادگی معنوی برای امتحان:از خداوند بخواهید که به شما کمک کند وبا اورابطه قلبی برقرار کنید.

4-بررسی مجدد: پس از اینکه همه سوالات را پاسخ دادید یک بار دیگر به طور دقیق به وارسی مطالب بپردازید وهیچ سوالی را بدون وارسی رها نکنیدومطمئن شوید که پاسخ سوالات را به درستی داده شده باشد.




                خدایا چنان کن سرانجام کار                         تو خشنود باشی وما رستگار



درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 13
بازدید کل : 14302
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


<-PollName->

<-PollItems->